Probana-gate: De sociale medier og metahistorien

Af Annemarie Kirk 1

I et tidligere blogindlæg har jeg skrevet om, hvordan “Naive danske virksomheder ikke frygter shitstorms”. Den seneste måneds skriverier i de etablerede medier om Probanas uvejr på det sociale medie LinkedIn fortæller os, at historien fortsat ikke ovre. I dag har Stine Bosse, der har fungeret som ekstern underviser på Probanas mini-MBA, på Twitter annonceret, at hun trækker sig fra samarbejdet med Probana, hvilket Business.dk har skrevet om. 

 

Det startede med en statusopdatering på LinkedIn
Historien om Probana begyndte at rulle tilbage i slutningen af august, hvor Novozymes’ HR-direktør Michael Almer i en statusopdatering på LinkedIn fortæller, at Novozymes ikke ønsker at gøre forretning med Probana fremover. Striden er beskrevet i detaljer af Børsen d. 1. september (NB. adgang påkrævet). Novo Nordisk har ligeledes meldt ud, at de ikke ønsker at samarbejde med Probana, da Novo Nordisk føler sig misbrugt af Probana i forbindelse med Probanas markedsføring. Børsen har ligeledes dækket denne del. (NB. adgang påkrævet).

 

Og så fulgte en kommentar på LinkedIn, der blev slettet
Det interessante ved primært den første atikel er, at Probanas direktør Peter Sonne Joensen på LinkedIn har kommenteret på Michael Almers indlæg, men Peter Sonne Joensen har efterfølgende slettet kommentaren på LinkedIn. Børsen gengiver dog i begge de artikler kommentaren fra Peter Sonne Joensen, så interesserede kan få hele historien med. Det er en besynderlig kommentar Peter Sonne Joensen kommer med, og man forstår godt, at han har slettet den igen, men han burde have forudset, at nogen ville gemme kommentaren og gengive den andre steder.

 

Flere Probana-historier trækkes frem
Det er en veritabel shitstorm, Probana er havnet i, og det er på ingen måde lykkedes dem at få håndteret denne shitstorm. Peter Sonne Joensens kommentar har kun gjort ondt værre, og selv om kommentaren reelt er slettet på LinkedIn, så gengives den altså fortsat i flere medier. Metahistorien, altså historien om historien, fylder på medier som Business.dk og Børsen.dk. I både artiklen på Business.dk og artiklerne på Bøsen.dk nævnes desuden en Probana-sag fra foråret, hvor Probana blev dømt i Sø- og Handelsretten for at kalde en konkurrent for “desperate kopister”.

 

Probana-gates betydning for Probanas forretning
Probana-gate kan man vel kalde denne shitstorm, og det er svært at spå om hvilke konsekvenser den vil få for Probanas forretning. Men der er ingen tvivl om, at det båder skader Probanas brand og forretning, når deres undervisere og samarbejdspartnere melder offentligt ud, at de ikke ønsker at samarbejde med dem længere. Probana burde have håndteret dette på en helt anden måde og ikke ved at skrive besynderlige kommentarer, som så efterfølgende slettes. Dertil er det i dag alt for let at kopiere og gengive noget. At de etablerede medier så ofte skriver historier om historien bør minde alle om, at man virkelig skal tænke sig om, inden man melder noget ud på de sociale medier.

 

Virksomheders beredskab

Enhver virksomhed bør have et beredskab for håndtering af shitstorms, så stormvejr som ovenstående undgås. Desuden bør nøglemedarbejdere trænes i, hvordan de bruger sociale medier, så deres ageren på sociale medier ikke skader virksomhedens brand. At andre sager, der egentlig ikke har noget med den aktuelle sag at gøre, så i dette tilfælde også trækkes frem, viser, at Peter Sonne Joensens kommentar aldrig skulle have været lagt op.

 

1 kommentar RSS

  1. Af Benny Brian

    -

    Shitstorm shitstorm shitstorm … lad os endelig bruge ordet noget mere … og så endda forkert. Det er sådan danskere inkorporerer amerikansk i deres ordforråd .. overbenovelse over enkeltord, der taler til noget dybere i deres bevidsthed .. og så bruger de ordet til bevidstløshed og ender med at glemme, hvad det egentlig var meningen, at ordet skulle betyde – hvilket til at begynde med var ret lidt, da det mest af alt var tiltænkt lidt farverig kolorit til en sensationalistisk øjebliksartikel med hovedvægten lagt på begejstring over sociale medier…

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info