Facebook sætter turbo på mobilannoncering – Snapchat halser efter

Facebook offentliggjorde deres seneste regnskab i går, og det var endnu et flot et af slagsen. Faktisk lykkedes det for det sociale netværk at overgå analytikernes forventninger på flere parametre inkl. antal brugere og annonceomsætning.

 

1 mia. brugere per dag i gennemsnit
Facebook har nu 1,55 mia. brugere, og af disse logger 1 mia. brugere ind dagligt i gennemsnit, ifølge Facebook selv. Facebooks annonceomsætning er steget med 41% ift. samme kvartal sidste år, og lander her i tredje kvartal 2015 på $4,5 mia dollars. Samtidig bruger Facebook også flere penge på at ekspandere, idet firmaet har investeret i nyansættelser, nyudviking og marketing.


Vækst i mobilomsætning

Især på mobilfronten gør Facebook det godt. Hele 78% af det seneste kvartals annonceomsætning kommer fra mobilannoncer, og dette skyldes bl.a. øget fokus fra Facebooks side på annoncering rundt om deres videomuligheder.


“Mobile first” med WhatsApp og Instagram

Det, der gør Facebook særlig interessant, er netop de mobile brugere og den forståelse, som firmaet har for mobilen som platform. Det er længe siden, at Facebook skiftede til en “mobile first” strategy, hvor al udvikling skulle foregå på mobil før andre platforme. Det kommer virksomheden til gode nu sammen med de investeringer, som Facebook har gjort de seneste år. Først købte Facebook billededelingstjenesten Instagram tilbage i foråret 2012. I vinteren 2014 overtog Facebook så den mobile beskedtjeneste WhatsApp for svimlende 19 mia. dollars. WhatsApp er Facebook ikke begyndt at tjene penge på endnu, men tjenesten er fortsat meget populær, og har nu 900 mio. brugere (mod 450 mio. da Facebook overtog WhatsApp). Instagram er Facebook dog begyndt sætte strøm til rent annoncemæssigt med et relativt nyt annoncetiltag. Instagram, der især er populært blandt kvinder, har 400 mio. brugere, og Facebook har, både for så vidt angår WhatsApp og Instagram, gyldne muligheder for at introducere netop de annonceløsninger, som markedet efterspørger.


Snapchat bagefter

I modsætning hertil står Snapchat, som primært er en billede- og videodelingstjeneste direkte mellem brugere, men hvor det delte forsvinder for altid, når det er blevet set af modtageren i kort tid. Snapchat har også indført annoncering, men med begrænsede rapporterings- og targetingmuligheder. Og netop rapportering og targeting er to kerneområder for annoncører og mediebureauer. Det forlyder, at Snapchat lykkes med at sælge deres annonceplaceringer for nu, men på sigt vil markedet efterspørge gode rapporterings- og targetingmuligheder, og her har Facebook allerede lagt et niveau, som bliver svært for Snapchat at gå under. Hvis Snapchat skal have succes med mobilannoncering, og firmaet satser udelukkende på mobilen som platform, så skal virksomheden hurtigt udvikle rapporterings- og targetingværktøjer, som kan matche, hvad Facebook tilbyder.

 

Næste skridt for Facebook hedder Notify

Mens de andre sociale medier halser efter, så arbejder Facebook ufortrødent videre mod nye produkter og indtjeningsmuligheder. Det forlyder, at det seneste tiltag de vil komme med er en nyhedsapp kaldet Notify med fokus på breaking news i samarbejde med mediehuse. Facebooks fokus vil uden tvivl være at få bygget Notify op med mange brugere hurtigt og dermed sikre stabil annonceomsætning fra denne app. Facebook har således fat i det rigtige: gedigne mobile produkter, som brugerne tager til sig, krydret med annonceprodukter, der lever op til markedets krav om targeting og rapportering.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *