Facebook satser på virtual reality med købet af Oculus

Facebook har netop købt start-up virksomheden Oculus for 2 mia. dollars. Oculus fabrikerer virtual reality headset, som brugerne kan tage på hovedet og bruge f.eks. til gaming. Facebook har købt Oculus, fordi de forventer, og satser på, at virtual reality bliver den næste platform efter smartphones.

Som deltager på Financial Times Digital Media Conference i dag overhørte jeg Facebooks Nicola Mendelsohn, Vice President for EMEA, forklare, hvorfor de har købt Oculus. Facebook, der i dag har 1,2 mia. brugere, ser allerede i dag, at spil er en integreret del af det de 750M brugere, der logger ind dagligt, bruger Facebook til. Og det er her Oculus passer ind, fordi Facebook forventer, at Oculus’ headset kan skabe den fornemmelse af virtual reality, som vi alle har ventet på siden begrebet først opstod i en fjern fortid før internettet blev hvermandseje. Tro mod lignende opkøb andre steder i branchen, så er det ikke meningen, at Oculus skal flytte ind hos Facebook, men i stedet fortsætte med at være innovative på den lokation og i det set-up de har i dag.

Facebook købte som bekendt for nylig det sociale medie WhatsApp for 100 mia. kr., og købet af Oculus er endnu en brik i den strategi, som Facebook har lagt, og som går ud på at forbinde folk på tværs af alle kontinenter. Måske passer WhatsApp umiddelbart bedre ind i Facebooks strategi end Oculus, idet WhatsApp har en kæmpe brugerbase og især har godt fat i udviklingslandene. I modsætning hertil står købet af Oculus lidt mere som et køb, der skal skabe værdi på sigt, da Oculus end ikke har et slutbrugerprodukt på plads endnu. Oculus har foreløbigt kun solgt headsets til udviklere, og om end det er vigtigt at have udviklerne ombord for at sikre indhold, så er det udefra set mange penge, som Facebook har givet for Oculus.

Mendelsohn nævnede dog også, at Facebook ser en spændende fremtid for Oculus indenfor sport (kom tættere på begivenhederne) og sundhed (virtuel lægekonsultation).

Sidste år skrev jeg i forbindelse med en mobilkonference om Chatheads og Facebooks mobil, og ingen af disse har løftet sig, eller løftet Facebook for den sags skyld. Spørgsmålet er nu, hvor langt Oculus er fra at have et produkt rettet mod forbrugere, samt selvfølgelig, hvad udviklerne har haft travlt med at udvikle til platformen. Succesen af Facebooks sats på virtual reality afhænger naturligvis af brugeroptaget, og for at brugerne kan tage det til sig, så skal der være spændende indhold tilgængeligt på platformen.

Personligt husker jeg første gang jeg prøvede noget, der kan beskrives som virtual reality. Det var i 1994 på The Science Museum i Chicago. Det var meget sjovt, men svært at se brugsværdien. Jeg var på museet med en veninde og vores vært på 70 år. Jeg husker tydeligt, hvad vores ældre vært udbrød, da vi kom ud fra museet og stod i solskinnet på trapperne: “hvem har brug for virtual reality, når den virkelige verden er så fantastisk”. Om han får ret, eller om Facebook har fat i noget af det rigtige, vil vi få at se henover de kommende år.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *