Lyse udsigter for papiravisen og fokus på digital innovation hos de store engelsksprogede udgivere

Fremtiden er lys for papiravisn ifølge både CEO’en for The New York Times, The Guardian og The Financial Times.

På den netop afholdte Finacial Times Digital Media konference i London var beskeden klar fra nogle af de mest prominente udgiverhuse i verden. Især en paneldebat og en keynote var opløftende for den del af medieindustrien, der har afsæt i printprodukter.

 

Til paneldebatten om fremtiden for nyheder havde FT inviteret nogle af sværvægterne fra branchen i form af CEO Andrew Miller fra The Guardian Media Group, John Ridding, CEO for Pearson Group, der ejer bl.a. FT, Jay Lauf fra Atlantic Media samt Mike Darcey fra News UK (tidligere News International), Murdochs rebrandede britiske udgiverarm, som bl.a. udgiver The Times og The Sunday Times.

 

Pearson Group har fokus på dataanalyse
De fire paneldeltagere kom med en række interessante udsagn og alle støttede de den fortsatte udgivelse af deres printprodukter. John Ridding fra Pearson Group sagde bl.a., at han var sikker på, at de ville udgive The Financial Times mindst 10 år endnu, og at sidste år var det første år, hvor de har tjent penge på print uden at indregne annoncering. Pearson ser ikke de strukturelle ændringer som en kamp mellem print og digital, men snarere som en kamp mellem indhold og annoncering. Udgivelser som The Financial Times tjener fortsat rigtig gode penge på printannoncering, da de kan få en premiumpris for annoncerne, men de er lykkedes med at tilpasse deres forretning, så fald inden for printannoncering påvirker kerneforretningen i langt mindre grad end tidligere. Den fokus, som Pearson har på digital innovation gør f.eks., at de nu har et dataanalyse-team. Noget man ikke ville have drømt om for 10 år siden ifølge Ridding.

 

Årets avis i Storbritannien er også stor i USA
Hos The Guardian Media Group, hvor det primære brand The Guardian blev kåret til årets avis og website i Storbritannien i sidste uge, forventer man fremover at lægge mere vægt på printudgivelser til weekendbrug og digitale produkter til læsning i løbet af ugen. Andrew Miller fortalte bl.a., at The Guardian oplever stigende trafik fra sociale medier, og at de i februar 2014 havde 20 mio. artikler, der blev læst via Facebook og 2 mio. via Twitter. Mindst lige så interessant var det at høre, at The Guardian har 15 mio. læsere i USA. Dette skyldes uden tvivl The Guardians fokus på Edward Snowdens afsløringer.

 

Et samlet New York Times brand og et nyt digital produkt
Som en af keynote-talerne havde FT inviteret tidligere Generaldirektør for BBC Mark Thompson, der i dag er CEO for The New York Times Company. Thompson redegjorde for den nye NYT strategi, som bl.a. indebærer, at The New York Times skal være et hovedbrand. Som en del af denne strategi er f.eks. The International Herald Tribune blevet omdøbt til The International New York Times sidste år. Seneste skud på stammen i strategien er lanceringen i sidste uge af en iOS-app kaldet NYT Now, som er en betalings-app, hvor brugeren for 8 USD per måned kan forvente at være fuldstændig opdateret på dagens begivenheder ved at benytte app’en. Også Thompson udtrykte klar opbakning til den trykte udgave af The New York Times. Han sage, at med mere end 1 mio. abonnenter, der modtager avisen hjemme hver dag, vil han forvente, at avisen udkommer syv dage om ugen mange år endnu. Samtidig understregede Thompson dog også, at det giver mening at fokusere på innovation, som f.eks. NYT Now, og dermed øge den digitale del af omsætningen.

 

Knap så opløftende indsat i en dansk kontekst
Ovenstående er ved første øjekast opløftende, idet flere store, avisbrands er lykkedes med at transformere deres forretning og få en bedre balance mellem deres indtægtskilder, men set i en dansk kontekst kan man ikke nødvendigvis sætte lighedstegn. Alle ovennævnte medievirksomheder har langt større markeder end det danske, fordi de er engelsksprogede, og nogle af dem lykkes med at tiltrække nye læsere, som f.eks. The Guardian i USA. Det er svært for danske medie brands, da få taler vores sprog. Så selv om det er spændende at følge transformationen fra print til digital omsætning både i Storbritannien og USA, så er det svært direkte at oversætte til en dansk kontekst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *