Har Googles dominans toppet?

Google er en af de vigtigste spillere i internettets historie. Mange har haft Googles simple søgeside som første adgangspunkt til internettet og via de fremragende søgeresultater oplevet og forstået, hvad internettet egentlig er og kan. Google har således fyldt meget, når man kigger på internettets historie – især i 00’erne. På et tidspunkt foretog virksomheden endda det PR stunt at melde ud, at det ikke ville tillade frasen “at google”. Det gjorde jo kun ordene endnu mere populære. Men noget tyder på, at Googles dominans muligvis har toppet. Der er flere grunde hertil.

For det første søger vi efter og finder vores resultater andre steder. Nogle gange spørger man en i netværket eller venner/familie, der ved noget inden for det pågældende område. Andre gange går man direkte til det site man som oftest køber fra. Skal der f.eks. købes små elektronikdele, så er Amazon et godt bud, mens flybilletter findes via Momondo eller lignende sammenligningstjenester. Vil man vide noget om et specifikt emne, så ved vi godt, at Wikipedia ofte er den bedste kilde på nettet. Vi er ganske simpelt med årene blevet bedre til selv at finde og opsøge information og varer på nettet, og vi har derfor i mindre grad brug for Google.

For det andet har Google lige mistet en vigtig samarbejdspartner, og spørgsmålet er, om det er starten på en trend. For år tilbage ville stort set alle søgninger være startet på Google, men sådan er det ikke længere. Googles samarbejdspartner igennem mange år, Mozilla, har valgt at samarbejde med Yahoo i stedet for Google. Det betyder, at fra december 2014 er alle søgninger foretaget af brugere i USA direkte fra Mozillas Firefox browser, varetaget af Yahoo og ikke Google. Spørgsmålet er nu, om dette slag betyder noget for Google. Det gør det selvfølgelig, men Google begynder først rigtig at kunne mærke det, hvis andre følger efter og skifter Googles services ud med andres, og derved gør det til en trend.

Google er en rasende spændende virksomhed, der jo så langt fra kun beskæftiger sig med søgning. Mange kender historien om, hvordan virksomheden blev til, og med 16 år på bagen er Google jo en senior partner i en verden, hvor de yngste spillere er grundlagt i dette årti. Snapchat er f.eks. fra 2011. Google tilbyder som bekendt en endda meget lang række af produkter fra YouTube over Android til et projekt om føreløse biler. Der er produceret en Hollywood-film, hvor firmaet næsten er en statist, og der er udgivet bøger med titler som “What Would Google Do?” Sidstnævnte er en opskrift på, hvordan virksomheder kan få succes ved at se nærmere på Google.

Men hvad mange glemmer er, at Google reelt kun har et produkt, der virkelig giver overskud, nemlig produktet Google AdWords. AdWords er så til gengæld også en guldko af dimensioner. Det estimeres af Danske Medier, at “søgeord”, som kategorien hedder i annonceringssprog, stod for ca. 40% af det digitale danske annoncemarked i 2013. I reelle tal er det 2 mia. kr. ud af 5 mia. kr. og størstedelen af disse penge går til Google. Og det bare i Danmark! Så Googles pengekasse bugner, og det er disse penge, der bruges på at udvikle virksomheden selvfølgelig med henblik på at finde flere indtægtsgivende produkter på sigt. Det er der også behov for, da Google bruger rigtig mange penge på at udvikle nye produkter jf. det seneste regnskab.

To primære spørgsmål udestår: Vil vores søgevaner fortsat flytte sig væk fra Google? Og for det andet: vil andre virksomheder gøre som Mozilla og skifte Google ud med Yahoo?

For så vidt angår søgevaner, så tror jeg, at flere og flere vil fortsætte med at gå uden om Google. Der er mange andre måder at fremsøge resultater på og efterhånden som den gennemsnitlige bruger får mere og mere erfaring med forskellige sites, vil han/hun foretrække at gå direkte til kilden. Vi får også i stigende grad øjnene op for uhensigtsmæssighederne i de cookie-spor vi efterlader os, når vi søger på Google. Googles annoncenetværk strækker sig over rigtig, rigtig mange sites, og det virker rudimentært, når man som bruger bliver ramt af de samme bannerbudskaber i lang tid efter en specifik søgning. Ofte er det ikke længere relevant, for man er kommet videre og har købt produktet eller fundet svaret.

Mange virksomheder følger helt sikkert det nye samarbejde mellem Mozilla og Yahoo tæt og overvejer at gøre noget lignende. Spørgsmålet er dog, hvad Firefox-brugernes dom er: Virker Yahoos søgemaskine lige så godt som Googles? For i sidste ende handler det om brugerne, og Mozilla risikerer, at deres brugere begynder at benytte en anden browser, f.eks. Googles Chrome, fordi de i den kan søge direkte på Google. Sker det, ja så står Google reelt til at vinde flere brugere! Foreløbigt ser det dog ud til, at Google taber markedsandele i USA jf. denne artikel fra Business.dk.

De kommende måneder og år vil selvfølgelig vise os, om Googles dominans kommer til at bestå. Google er et firma, der på alle måder har været med til at gøre internettet til det, det er i dag. Men det springende punkt er, om Googles værdifulde produkt AdWords fortsætter med at kaste milliarder af sig, og om Google lykkes med at opfinde eller købe sig til andre produkter, der kan bidrage positivt til bundlinjen. Et rigtigt “What Would Google Do” spørgsmål!

5 responses to “Har Googles dominans toppet?

  1. Hej Annemarie

    Når du laver en artikel som denne, er der behov for langt flere fakta end hvis og hvis. Samtidig vil det være et skarpt træk at sætte dig ind i de digitale produkter, der er kommet de sidste 2 år fra Google, i stedet for bare at sige AdWords.

    Der er fakta i flere forskellige artikler jeg desværre ikke kan sætte ind her, da det ikke er muligt fra smartphonen.

    Blandt andet satser flere og flere virksomheder på online markedsføring, og det stiger også over de næste år.

    SELD fortæller at mange skifter manuelt over til Google i Firefox.

    Det virker som om du ikke har brugt alt for lang tid på at sætte dig ind i Googles online markedsføring portefølje, for det er jo virksomhederne der bruger Google, der bestemmer hvor lang tid en remarketing kampagne skal køre.

    Mvh
    Carsten Christensen
    Strategisk konsulent inden for online markedsføring

  2. Jeg har drevet affiliate websites i flere år og for bare 2 til 3 år siden kom under 1 % af min organisk trafik fra andre en google. I dag kommer 5 % af min organisk trafik fra andre end Google og gør jeg er nød til, at tage højde for især Yahoo og Bing når jeg skal få mine hjemmesider til at ligge godt i Google. Så jeg kan helt klart se, at flere besøgende på hjemmesider, ikke længere udelukkende kommer gennem Google og flere begynder, at bruge andre søgemaskiner.

  3. Denne her artikel er så forkert som den overhovedet kan blive, og ret håbløse spekulationer fra en specialist, der tydeligvis ikke er særlig meget i kontakt med online medier.

    1) Googles dominans på mobilmarkedet eksplodrer jo fuldstændig sindssygt. Udover de enorme summer der er mulige på reklamer ved at eje styresystemet (og browseren), så er Google Play ved at blive en kæmpe indtægtskilde (de får 30% af alle betalinger på mobilspil).

    2) Firefox’ Yahoo valg er ikke fordi de vælger Google fra pga dårlig kvalitet. Det er fordi Google har neddroslet deres finansiering af Firefox. Med god grund. Det er en dårligere browser. Nu vælger FF Yahoo – en dårligere søgemaskine, og er med til at grave graven for dem selv. Dette betyder bare større markedsandele for Chrome, der stadig stormer fremad.

    3) Chromebooks.

    4) Stadig flere bruger Google maps.

    5) Markede for online annoncering vokser helt vanvittigt. Selvom deres procentvise dominans ikke er den samme, vil de stadig opnå en eksplosiv stigning i omsætning inden for dette område.

    Så med andre ord, Google har på ingen måde toppet.

  4. Vedrørende søgning har de toppet. 83% af mine kunder kommer fra Google søgning men mange henter mine apps og søger der i stedet. Men Google plus vokser rigtig meget iøjeblikket de er pt. Nummer 2 med aktive brugere.mange brugere også deres debatforum mulighed

  5. Tak for kommentarerne. @Carsten Christensen og Søren Gleie, denne blog handler om refleksioner over bevægelser i den digitale verden, og således kigger den primært fremad. Det gør blogindlægget fra i fredags også, og derfor er overskriften formuleret som et spørgsmål.

    Der er naturligvis mange hvis’er ift. Google, men annonceomsætning og derved AdWords er deres primære indtægtskilde og rigtig mange af de produkter Google har udviklet, eller købt, benytter sig også af AdWords-forretningsmodellen, f.eks. Gmail, Chrome og YouTube.

    Det, jeg sætter spørgsmålstegn ved, er, om Googles dominans har toppet, fordi deres suverænt største indtægtskilde kan være truet ved ændringer i søgevaner. Selvfølgelig har Google masser af andre og nye produkter i deres portefølje, men ingen af disse er i nærheden af AdWords rent omsætningsmæssigt. Derfor vil Google være følsom overfor ændringer i vores søgemønstre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *