Snapchat Discover: nyheder tilpasset børn og unge

Snapchat blev grundlagt i 2011 og er dermed et af de yngste af de mest kendte sociale medier. Mediet har lige fra starten været rettet mod mobilen, og faktisk findes Snapchat ikke som løsning til web. Snapchat er altså ikke som Facebook og Instagram et medie man kan tilgå fra flere platforme. Det kan kun tilgås fra mobil. Facebook har siden 2012 udviklet alt til mobil first, deres såkaldte “mobile first” strategi. Snapchat må siges at have taget dette til et helt nyt niveau, som vel med rette kan døbes “mobile only”.

 

Knap 1 mio. brugere i Danmark

Brugere, der ønsker at sende snaps til andre, må altså downloade app’en på deres smartphone og tilgå Snapchat den vej. Den manglende web-tilstedeværelse ser dog på ingen måde ud til at have afholdt nogen fra at bruge Snapchat. Der er usikkerhed, om hvor mange, der bruger Snapchat på verdensplan: Lige nu nævnes tal mellem 100-200 mio. Ifølge DRs rapport “Medieudviklingen 2014” brugte 890.000 personer Snapchat månedligt i Danmark i 2014. Det er en tilvækst på 77% i forhold til året, og Snapchat er derved tæt ved at være dobbelt så stort som Twitter i Danmark, idet Twitter kun har ca. 570.000 brugere pr. måned her i landet ifølge sammen rapport fra DR.

 

Discover – Snapchats nye tiltag

Men det er faktisk ikke brugertallene, der er det mest interessante ved Snapchat lige nu. Det er alle de nye tiltag, som sendes ud via deres app; det være sig den nye serie “Literally Can’t Even”, som kun er tilgængelig om lørdagen, eller lanceringen af en sang fra Madonnas seneste album. Begge dele er sendt ud via Discover, som er Snapchats nye område for indhold. Se en kort video om Discover her.

 

Kendte brands i Discover

Discover har ikke kun indhold i tidsbegrænsede perioder såsom “Literally Can’t Even”. Faktisk er det lykkes Snapchat at indgå aftaler med en række kendte mediebrands såsom CNN, MTV, Cosmopolitan, National Geographic m.fl., og få dem til at levere indhold til Snapchat Discover. Indholdet er tilpasset til Snapchats målgruppe, som er en noget ung målgruppe, idet halvdelen af alle 12-19-årige bruger Snapchat ifølge DRs rapport. Discover består af en kort intro med mulighed for at lære mere via kortere videoer eller tekster, hvis man vælger at swipe nedad.

 

Måske en ny måde at konsummere digitalt indhold på

Etablerede medier, som p.t. kæmper med at få fat i netop den målgruppe, som Snapchat er lykkedes med at indfange, bør kigge på, hvad der ser ud til at virke for Snapchat. Snapchat har ikke offentliggjort nogen brugertal for Discover endnu, og da servicen kun har været tilgængelig i ca. fire uger, er det således endnu tidlige dage. Men lur mig om ikke Snapchat har ramt rigtigt ved at få etablerede nyhedsorganisationer til at levere i et nyt format tilpasset til en yngre målgruppe. Jeg tror målgruppen vil tage rigtig godt imod det, og måske er en ny måde at konsummere digitalt indhold på født.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *