Naive danske virksomheder frygter ikke shitstorms

Ifølge den netop offentliggjorte imageanalyse fra Berlingske Business, så frygter kun 27% af danske virksomheder at blive fanget i en såkaldt shitstorm. En shitstorm er, når en virksomhed bliver omdrejningspunktet for negativ kommunikation på de sociale medier.
Det er overraskende for mig, at tallet er så lavt, for de, der har prøvet det, vil gøre alt for at undgå noget lignende igen. At blive fanget i en shitstorm rammer en virksomhed på rigtig mange parametre inkl. image, men faktisk rammes de fleste også direkte på bundlinjen. Og nogle gange ender en virksomhed reelt uberettiget i en shitstorm.

 

Så danske virksomheder (eller virksomhedsledere, for det er jo dem, der har svaret på spørgeskemaet), er naive, når det kommer til at vurdere risikoen og de mulige konsekvenser, der er af at blive fanget i en shitstorm. Måske skyldes denne naivitet, at en del virksomhedsledere faktisk ikke bruger sociale medier aktivt og derfor ikke forstår de mekanismer, som omgiver sociale medier.

 

Ifølge imageanalysen har en tredjedel af de adspurgte ledere ikke en profil på Facebook og 75% har ikke en profil på Twitter. Om end 86% er på LinkedIn, så er det ganske simpelt ikke godt nok. Hvis man skal være topleder i dag, så skal man også forstå den verden, der omgiver en, og især forstå, hvordan denne verden påvirker virksomhedens image. Hvis man ikke selv er på de sociale medier, så er det svært at følge med og forstå de mekanismer, der gælder på sociale medier. Og det er naivt ikke at frygte en shitstorm: det lærer man lynhurtigt, hvis man bruger sociale medier ofte.

 

Omvendt er der rigtig meget at vinde som topleder ved at deltage på de sociale medier, og man bør som topleder være til stede på de sociale medier, hvor virksomheden er repræsenteret. Af professionelle hensyn og for at bakke op om virksomhedens tiltag. Det vil der blive lagt mærke til blandt medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere, og det vil give både positiv feedback, fagligt input og en forståelse for de sociale mediers mekanismer.

2 responses to “Naive danske virksomheder frygter ikke shitstorms

  1. Hvorfor skulle Danske virksomheder dog frygte en såkaldt ‘shit storm’.

    Det er jo kun ligegyldige undermålere, der intet har at gøre i Dansk erhvervsliv, der truer med en såkaldt ‘shit storm’ – ligegyldigheder der ikke var dygtige nok til at vinde fodfæste i Danske virksomheders værdiskabende processer.

    Det er også undermålere – mennesker der måske skulle forfølge en karriere i den offentlige sektor – hvor de på skatteydernes lønliste kan fortsætte med at forpeste vores erhvervsklima.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tophistorier

Unfortunaly, this xml/rss feed does not work correctly...